nedjelja, 8. prosinca 2013.

Predrag Urošević: "Tihana iz Erga"


Ovo je knjiga koju već jako dugo želim pročitati, odnosno od 2009. godine kad kada se pojavio film Jamesa Camerona  Avatar. Sigurno se pitate kakve veze ima knjiga srpskog pisca s poznatim filmom. Ima i to dosta. Kada se pojavio film Avatar, po medijima se počela spominjati Tihana iz Erga prema kojoj je Cameron napravio svoj film i ne samo napravio, nego ideju prodao pod svoju i zaradio silne milijune te je film bio nominiran u šest kategorija za Oskara, među kojima je i onaj za najbolji film. Drugim riječima možemo reći da je Cameronov Avatar  plagijat.

Već sam spomenula da sam jako dugo željela pročitati Tihanu iz Erga, no kako knjiga nije prevedena i objavljena u Hrvatskoj, do nje je nemoguće doći. Knjigu su mi kupile mama i sestra kada su bile u Beogradu i jako me razveselile. Knjiga je koštala 270 dinara.

Knjiga je prvi put objavljena 1984. U ediciji „Plava ptica“, a nakon Avatara je doživjela i ponovno izdanje 2010. Na početku knjige Urošević se zahvaljuje svima koji su mu pomogli da dođe do tog izdanja, a jedan od njih je i James Cameron.



Radnja knjige je 2649. godine u zemlji Elnat gdje žive Paele, čovjekolika bića s krilima, koja imaju razum i žive u skladu s prirodom te se hrane natom, posebnim nektrom dobivenim od tamane. Paele su hrabar, pravedan i častan narod koji poštuje Elnu prastvoriteljicu kao vrhovno božanstvo i vjeruju u Zakon starine. Ni među dobroćudnim bićima nije sve savršeno jer svećenik Protus dijeli narod na plus i minus jedinke. Minus jedinke su Paele koje su na bilo koji način oštećene i one se odvajaju na rubne dijelove zemlje. Radnje započinje kada hrabra glasnica iz Erga Tihana, koja je minus jedinka, uspije donijeti vijest o napadu Takonaca. Tihana putem upoznaje čovjeka, Dugokosog, te kao minus jedinka upada u nove probleme...

Ova znanstveno – fantastična, avanturistička knjiga čita se u jednom dahu i donosi lijepu priču o narodu toliko drugačijem od ljudi u jednu ruku, a u drugu toliko slično ljudskom željom za vlašću, posjedovanjem i uništavanjem.



A sad da se vratim na početak ovog posta i pokušam odgovoriti je li Avatar kopija Tihane. Između knjige i filma ima dodirnih točaka, npr. radnja se odvije u budućnosti, narod koji živi u skladu s prirodom, prijateljstvo domorotkinje i čovjeka, no jel to dovoljno da bi se nešto proglasilo plagijatom? Razmišljajući o tome, nameće mi se još jedno pitanje, kako je Cameron došao do Tihane?  Urošević to objašnjava ovako:  Do moga romana mogao je doći na više načina. Indikativno je da je naša domaća televizija RTS još početkom devedesetih godina napravila scenarij za film i igranu seriju, koji je pisan upravo po motivima mog romana. Nažalost, realizacija je obustavljena nečijom zabranom iz vrha RTS-a, ali sam čuo da je scenarij kasnije preveden na engleski jezik i ponuđen  producentskim kućama u svijetu. Kasnije o tome ništa više nisam čuo, sve donedavno, kada sam vidio Cameronov film i u njemu prepoznao radnju svog romana“.


Meni sve to djeluje malo nategnuto i malo vjerojatno. Činjenica je i da između knjige i filma ima nekoliko dodirnih točaka, no mislim da je to premalo da bi se nešto proglasilo kopijom. Knjigu svakako vrijedi pročitati, a je li Avatar plagijat procijenite sami.

2 komentara:

  1. Avatar sam gledala i bio mi je zanimljiv. Iskreno,za knjigu nisam čula,no isto tako mi je malo vjerojatno da je sam Cameron došao do knjige i iskopirao je te prenio na film :) rainbow flower

    OdgovoriIzbriši
  2. Da, i meni je to malo vjerojatno, ali zanimljiv mi je podatak da su Camerona za isti film optužili i ruski SF pisci šezdesetih da je iskopirao njihova djela :) Knjiga je dobra pa ako dođeš do nje, pročitaj je :)

    OdgovoriIzbriši